Kiellegging prototype nieuwe generatie reddingsboten KNRM


Datum: 02-10-2012 - Bron: TW Technisch weekblad

In oktober 2010 publiceert de KNRM een artikel over een de ontwikkeling van een nieuw type reddingsboot dat op termijn de vervanger kan zijn van de grootste reddingbootklasse van de KNRM, de Arie Visser.  De huidige reddingboten van deze bijna 19 meter-klasse zijn ontworpen en gebouwd vanaf 1999.

Nieuw type reddingsboot KNRMGeen van de reddingboten is aan vervanging toe, maar toen de KNRM in 2009 een schenking ontving van de verzekeringsmaatschappij Noordhollandsche van 1816, is besloten dit project te starten om in de ontwikkeling van nieuwe reddingboottechnologie niet stil te blijven staan.

In een artikel van het TW Technisch weekblad wordt nu aangegeven dat de bouw van een prototype nog dit jaar van start zal gaan.  Het meest opvallend aan de boten is de rompvorm. Deze is gebaseerd op de bijlboeg,  De bijlboeg is overigens niet het ultieme antwoord voor de nieuwe reddingsboten van de KNRM; het concept moest doorontwikkeld worden. Een bijlboeg heeft namelijk een constante diepgang, onafhankelijk van de snelheid. Deze diepgang is echter ongunstig voor reddingsboten, die vaak in ondiepe wateren vastgelopen schepen moeten helpen. ‘De boeg staat dus niet helemaal verticaal. De boot gedraagt zich als een planerende boot, die uit het water stijgt wanneer de snelheid toeneemt. Het gedraagt zich pas als bijlboeg wanneer je hard tegen de golven invaart.’

Reddingsboot KNRM op Terschelling. Foto Watersportbank

Lees hier het artikel.

08-10-2010
KNRM onderzoekt nieuw type reddingsboot als vervanger ARIE VISSER
De KNRM doet in samenwerking met De Vries Lentsch uit De Rijp (scheepsarchitecten) en Damen Shipyards in Gorinchem (scheepsbouw) onderzoek naar een nieuw type reddingboot, dat op termijn de vervanger kan zijn van de grootste reddingbootklasse van de KNRM, de Arie Visser. Lees verder >>

Laatst toegevoegd